torsdag 8. mars 2012

Midt i blinken!

Jeg har sutret litt over at min kjære var bortreist på morsdagen, og i tillegg ikke hadde med seg noe som kunne brukes som plaster på såret da han kom hjem. Joda - jeg fikk det jeg hadde bestilt på tax free'en, men hverken mer eller mindre. Fryktelig fornærmet var jeg ikke, men litt kanskje...?

Men så her en dag slo besteste til med forsinket morsdagsgave, som i tillegg var noe som jeg har ønsket meg. Så da er alt glemt! Jeg faller for presanger med en god tanke bak, og denne havner absolutt i den kategorien.
For min kjære vet at jeg ønsker meg mer skolering innen foto. Min interesse for feltet er foreløpig større enn ferdighetene, men kanskje denne samlingen kan rette litt på det?






























En kjapp skumlesing av de første kapitlene i bind 1 har lært meg at jeg skulle hatt en masse greier som jeg ikke har, sånn utstyrsmessig sett. Men jeg har da også plukket opp noen andre triks. Som at man for å få knivskarpe bilder, alltid må bruke stativ, og helst også fjernutløser. Og at man i det lengste bør unngå å øke ISO-innstillingen. Naturlig dagslys er best. Barnelærdom - ja vel. Logisk? Ja, sikkert. Men hva med at man bør slå av vibrasjonsdemper/bildestabilisator for å få skarpe bilder når du bruker stativ? Den så du ikke komme nei tenker jeg!

Huff, jeg skal ikke bli foto-nerd, ikke bli foto-nerd, ikke bli foto-nerd... Men stativ, stativ, stativ. O-K!

P.S: Et trent øye vil se at bildet i dette innlegget aldeles ikke er knivskarpt. Det kan dermed være lett å havne i den tro at det ikke ble brukt stativ da bildet ble tatt. Og det er helt rett. Tatt i kveldsmørket uten stativ. Teori leder med det 1-0 over praksis. Helt vanlig her hos oss!

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for besøk hos meg!! Jeg har lagt bloggen din til på min blogloving liste så jeg følger med deg hele tiden nå etter jeg fant deg!
    Liker loggen din veldig godt!
    Ha en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord, setter stor pris på det! Som relativt ny blogger har jeg også fått en ny blogg å følge nå - må jo følge med på hva som skjer i vinduskarmen nå;)

      God helg til deg også!

      Slett
  2. Heldige deg som fikk det som du ville til slutt :)
    Klart hu mor må få morsdagsgave!
    Fotobøker burde jeg også hatt. Lest. Fordypet meg i.
    Men jeg vet at det mest sannsynlig aldri kommer til å skje. Derfor har jeg ikke kjøpt slike bøker heller.
    Skulle ønske man kunne knipse, og vips ha perfekte bilder!

    Ha en god og fin ny uke!
    Blogges :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja hadde ikke det vært noe kanskje? :-D Kjedelig med alt dette som må leses, læres og øves på. Tar jo så gruelig lang tid vettu!

      Strålende uke til deg! Klem:)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...